Inloggen

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?

Nieuw bij SFB Horeca?

Aanmelden nieuwe gebruiker of heeft u problemen met inloggen?

Account Aanmaken
Inloggen

Ontwikkelingen in de markt

Als brouwer vinden wij het belangrijk om aan de hand van trends en ontwikkelingen in de markt te weten welke bieren we in ons portfolio niet kunnen missen. Ook als ondernemer is het belangrijk op de hoogte te blijven hiervan zodat je te allen tijde het juiste aanbod kunt bieden aan je gasten.

Algemene bierconsumptie trends (Nationaal Bieronderzoek 2021)

In 2021 is het Nationale Bieronderzoek weer gehouden. 1005 Nederlanders van 18 jaar en ouder die minstens éénmaal per week bier drinken zijn ondervraagd over hun gewoonten, behoeftes en gedrag. Uit dit onderzoek zijn de volgende, interessante resultaten voortgekomen:

  • Ten opzichte van vorig jaar wordt er meer alcoholvrij bier gedronken (52% om 47% van de ondervraagden).
  • Ten opzichte van vorig jaar wordt er meer pils gedronken (73% om 70% van de ondervraagden).
  • In vergelijking met 2018 drinken bierdrinkers vaker alcoholvrij of alcoholarm bier omdat ze het lekker vinden en/of (even) geen alcohol willen drinken. (56% om 37% van de ondervraagden). Alcoholvrij en alcoholarm bier wordt dus steeds lekkerder bevonden!
  • Twee op de vijf drinkers van alcoholvrij bier zeggen nu vaker alcoholvrij bier te drinken dan een jaar geleden. Een even groot aantal denkt dat hun sociale omgeving dit ook vaker drinkt.
  • De helft van de alcoholvrije bierdrinkers geeft aan dat zij vanwege het huidige aanbod aan soorten/merken nu vaker voor alcoholvrij bier kiezen dan een jaar geleden.
  • Het merendeel van de bierdrinkers verwacht evenveel bier te drinken als alle covid-19 maatregelen voorbij zijn.
  • Sociale activiteiten en het (volledig) openen van de horeca zijn de voornaamste redenen waarom bierdrinkers meer bier verwachten te drinken na covid-19.
  • Vrijwel alle bierdrinkers vinden dat de biersector aandacht moet besteden aan duurzame activiteiten, met name aan het verduurzamen van verpakkingen. Er wordt hierdoor ook steeds meer in blik geproduceerd.

Algemene bierconsumptie trends (Nationaal Bieronderzoek 2020)

- Pils is nog steeds nummer één.

- Pils is het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers.

- Mannen drinken liever zwaarder bier zoals Tripel (9%) Abdijbier/Trappist (8%).

- Vrouwen drinken liever licht bier zoals 0.0 Radler (17%), fruitbier (12%) en Radler (11%).

- Bierdrinkers drinken het liefst met vrienden bier.

- Vrouwen geven aan vaker het liefst met hun partner een glas bier te drinken.

- Bier wordt vooral gedronken omdat het lekker is (78%). Ook is het gezellig (50%) en zorgt het voor ontspanning (44%). Bierdrinkers genieten het meest van bier in de zon (63%) en als er iets te vieren is (45%).

Trends belangrijk voor de Horeca (Nationaal Bieronderzoek 2019 & 2020)

- 64% ondervraagden ervaart een groot assortiment aan bier als toegevoegde waarde en wil iets nieuws proberen.

- Meer dan 50% vindt dat bier goed bij gerechten past.

- 32% kiest een bier bij een gerecht (2018 was dit 23%).

- 40% wil geadviseerd worden in de keuze van bier.

- Speciaal Bier en Alcoholvrij bier groeien het hardst.

- Speciaal bier groeide in 2019 weer met 3,6%.

- Alcoholvrij bier steeg in 2019 met 6,5%.

Wat was het drinkgedrag tijdens de intelligente lockdown in Nederland vanaf 16 maart?

- Het merendeel van de bierdrinkers drinkt tijdens de intelligente lockdown evenveel bier als daarvoor, een derde drinkt minder bier.

- Er wordt in deze periode 2,6 biersoortengedronken, met als top drie:

  • Pils (58%)
  • 0.0 radler (31%)
  • Radler (27%)

- Eén op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit. Spel, zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en online borrel (36%).

- Bierdrinkers kijken er ná de versoepelingen van de maatregelen er nog meer naar uit om bier te drinken met hun vrienden (44%). Pils blijft ook dan het favoriete bier en het terras (35%) is de populairste locatie.