Inloggen

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?

Nieuw bij SFB Horeca?

Aanmelden nieuwe gebruiker of heeft u problemen met inloggen?

Account Aanmaken
Inloggen

Verhoog de omzet en verleng je terrasseizoen naar het najaar

Het verlengen van het terrasseizoen naar het najaar kan een waardevolle strategie zijn om de omzet te verhogen klantenbinding te stimuleren. Door de juiste aanpak te gebruiken is het mogelijk om je terras ook in het najaar nog aantrekkelijk te laten blijven. Ook al wordt het weer kouder is het nog steeds mogelijk om je terras vol te krijgen. Wij hebben alvast onderzoek gedaan en enkele suggesties opgesteld waardoor jij een optimaal terras kan creëren dat gasten in het najaar zal aantrekken.

Investeer in terrasverwarming

Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Je herkent het zelf ook wel. Als het wat kouder is buiten, maar je wilt toch een drankje of een hapje eten op het terras dan ga je op zoek naar een terras wat er wat warmer bij ligt dan andere terrassen. Het liefst een terras uit de wind of met terrasverwarming. Niet alleen zorgt terrasverwarming voor een voller terras, maar ook blijkt uit onderzoek dat het de tevredenheid van gasten verhoogt. Daarnaast ziet het er vaak ook nog gezellig uit ook! Een terras met van die heerlijke vlammen naast je tafel of die warme straling tijdens het koude weer. Creëer comfort en probeer klanten langer te laten zitten dan dat ze eigenlijk van plan waren.

Ook het gebruik maken van dekens en kussens is een mooie manier van terrasverwarming. Dit zorgt namelijk ook voor verwarming. Niets is zo lekker dan een dekentje over je schouders of schoot heen te leggen met een lekker biertje, cocktail of een ander drankje. Een dekentje of een verwarmd kussen in combinatie met vlammende vuurkorven, kachels of een ander vorm van terrasverwarming is het ideale najaar gevoel op een terras. 

Maak gebruik van een terrasoverkapping

Het kan nog weleens koud zijn in het najaar en het liefst zitten de gasten dan ook uit de wind. Door gebruik te maken van een terrasoverkapping zullen gasten sneller geneigd zijn om op je terras te gaan zitten. Even bijkomen van die wandeling en opwarmen met een warm drankje. Het liefst doe je dit natuurlijk uit de wind met een lekker warm kussen of dekentje.

Sfeervolle buitenverlichting en decoratie

Vuurkorven, kachels, lichtjes, kaarsen, bloemetjes. Er zijn talloze manieren hoe je je horecazaak sfeervol kunt maken. Om meer gasten op je terras te krijgen is het dan ook belangrijk dat het er gezellig uitziet. Jij gaat toch ook niet op een sfeerloos terras zitten? Vind decoratie dat passend is bij jouw horecazaak. Creëer sfeer, gezelligheid en ben uniek. Verkoop je CORNET? Gebruik de CORNET kratten in je interieur. Verkoop je PALM? Gebruik de PALM theelichthouders. Probeer anders te zijn dan andere horecazaken en laat een indruk achter die ze niet snel zullen vergeten. De juiste POS-materialen kunnen hier zeker bij helpen!

Online promoties en sociale media

Er zijn diverse manieren hoe een horecazaak slim kan inspelen op online promoties en sociale media om meer klanten naar het terras te trekken en de omzet te verhogen. Denk aan speciale aanbiedingen en het promoten van seizoensgebonden producten: #HerfstAanbiedingen, #HerfstGenieten, #HappyHerfstHour. Plaats aantrekkelijke foto’s van een gezellig terras met herfstdecoratie en verleidt je gasten. Ook kunnen er online vouchers worden uitgedeeld met speciale herfstkortingen of maak gebruik van foodbloggers en -influencers. Zo zijn er nog talloze andere manieren te bedenken om slim om te gaan met sociale media en online promoties waardoor je terras bomvol zal zitten in het najaar. Denk overigens niet alleen aan dit jaar, maar kijk verder richting de toekomst.

Organiseer herfstactiviteiten

Het organiseren van herfstactiviteiten op jouw terras kan gasten overtuigen om een drankje te nuttigen of misschien wel een hapje te eten. Bied je gasten een unieke ervaring die ze ergens niet krijgen. Laat een live bandje komen, organiseer een wijn- of bierproeverij specifiek gericht op de herfst of organiseer een kaasproeverij met herfstige combinaties. Denk aan gezellige vuurkorfavonden met marshmallows en bied de mogelijkheid om spelletjes te spelen op je terras. Dit soort activiteiten en unieke ervaringen creëren niet alleen een aantrekkelijke sfeer, maar zorgen ook voor een positieve mond-tot-mondreclame afgeven en herhaalbezoeken.

Seizoensgebonden menu- en drankenkaart

Een uitgebreide en goed samengestelde menu- en drankenkaart is van onschatbare waarde voor iedere horecazaak. Zo'n kaart is een krachtig instrument dat de essentie van een eetgelegenheid vastlegt. Het heeft een directe invloed op de algehele gastervaring. Een mooie kans om in te spelen op de verschillende seizoenen.

Ieder seizoen heeft zo zijn seizoensgebonden en lokale gerechten en dranken. Denk aan echte herfstgerechten zoals pompoensoep of een heerlijke wildstoofpot. Breid je menu uit met specifieke seizoen gerechten en trek op die manier klanten. Ook kan de drankenkaart bestaan uit verschillende seizoensgebonden dranken die inspelen op het najaar. Warme dranken, zoals speciale koffies met kaneel. Ontwerp een speciale cocktailkaart met cocktails van bijvoorbeeld appelcider of echte herfstbieren, zoals bock bier. Door het aanbieden van een gevarieerd en aantrekkelijk seizoensgebonden menu- en drankenkaart kunnen gasten genieten van de sfeer van het seizoen. 

Vergeet dit natuurlijk niet te delen op de sociale media kanalen! 

Ontvang en promoot gastrecensies

Uiteindelijk ben je pas succesvol als je gasten een positieve ervaring hebben gehad op je terras. Je komt vaak pas achter deze ervaringen als je actief gaat vragen naar feedback. Verzamel feedback, luister naar je klanten en verbeter waar nodig. Laat je klanten komen met ideeën en voer ze uit. Vraag gasten na hun bezoek om een beoordeling achter te laten op platforms zoals Google, TripAdvisor of andere sociale media kanalen. Gebruik deze recensies vervolgens als marketingmateriaal voor op de website of andere sociale kanalen om vertrouwen op te bouwen. Toon ook waardering naar je klanten als ze een recensie achterlaten door ze bijvoorbeeld korting, een gratis drankje of iets anders te geven. Het actief promoten van gastrecensies versterkt niet alleen de reputatie van de horecazaak, het moedigt ook meer gasten aan om jouw terras uit te proberen. 

Conclusie

Het verlengen van het terrasseizoen naar het najaar is een waardevolle strategie om de omzet te verhogen en klantenbinding te stimuleren. Door gebruik te maken van de juiste aanpak blijft het terras aantrekkelijk voor gasten, zelfs in kouder weer. Bied je gasten comfort, creëer een gezellige sfeer en ga op ontdekkingstocht naar hoe je gasten kunt verleiden om naar jouw terras te komen. Maak gebruik van sociale media en speel in op het seizoen. Kortom, genoeg manieren om van jouw terras een succes te maken in het najaar.