Inloggen

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?

Nieuw bij SFB Horeca?

Aanmelden nieuwe gebruiker of heeft u problemen met inloggen?

Account Aanmaken
Inloggen

1.5m horeca 

Als horecaondernemer aanpassen op de 1,5 meter regelgeving

De 1,5-meter regel zal tot de komst van een vaccin worden aangehouden. Met in het achterhoofd dat op zijn vroegst pas einde 2020 een vaccin beschikbaar kan zijn, zal de horeca zich waar mogelijk moeten voorbereiden op deze maatregel. Veel horecazaken zijn hier niet op ingericht, daarom hebben wij een aantal tips opgesteld. Daarom is het belangrijk om nu al bezig te zijn hoe de rendabiliteit zo optimaal mogelijk te benutten.


1.      Ruimte tussen de tafels
Er zal extra ruimte moeten worden gecreëerd tussen de tafels en in de doorloop van de tafels, barkrukken en bijvoorbeeld van de ingang naar de bar of het toilet. Kijk kritisch naar een nieuwe indeling van de zaak en het terras.
2.      Terug naar een afroepsyteem of keuze voor een serveertafel
Een systeem waarbij de consument zijn bestelling (drankjes en/of hapjes) kan afhalen is niet ondenkbaar. Er zijn talloze systemen om gasten te wijzen op het gereedstaan van hun afhaalorders. Zo kun je gebruikmaken van piepers of – veel goedkoper - wijzen op genummerde vlaggetjes. Is de bestelling klaar, dan kan de medewerker afroepen. Behoud je bij grotere terrassen niet tot slechts één afhaalpunt. Daarnaast kan ook worden gekozen voor een serveertafel. Zo ben je in de gelegenheid het uitserveren van eten en drinken net iets persoonlijker te maken.  
3.      Grootverpakkingen
Mocht uitserveren ook mogelijk worden, overweeg dan meer grootverpakkingen op te nemen zoals 75CL flessen speciaalbier en het aanbod van pitchers of fles. Deze zullen zorgen dat er minder traffic in de zaak ontstaat van bediening naar tafel of gasten naar het afhaalpunt. Daarnaast ben je minder druk bezig met het spoelen van glazen, omdat deze hergebruikt kunnen worden. Dit voorkomt verspreiding van het virus.
4.      Verhoog de winstgevendheid per tafel
Zorg dat de traffic die aanwezig is, traffic is die goede omzet teweeg brengt. Het standaard aanbieden van een schaaltje bitterballen na het opnemen van drankjes, leidt tot een significante omzettoename. Mocht de heropening van de horeca niet te lang op zich laten wachten, dan zullen gasten over het algemeen bereid zijn meer uit te geven dan gebruikelijk.
5.      Zorg dat genomen hygiënemaatregelen worden gecommuniceerd en nageleefd
Zorg dat er een duidelijk plan is hoe personeel omgaat met de maatregelen. Hanteer hiervoor de maatregelen die door het RIVM zijn voorgelegd. Gasten zullen kritisch kijken naar het gedrag van personeel. Daarnaast zullen ook de juiste middelen worden gefaciliteerd waarbij zij deze regelgeving in stand kunnen houden. Denk hierbij aan handschoenen en mondkapjes bij het uitserveren. En dat deze (bij voorkeur zwarte-) handschoentjes vervolgens niet worden gebruikt om ook contante betalingen aan te nemen.
6.      Verhoog de omzet door ook producten aan te bieden om mee te nemen
Een sixpack speciaalbier, blokjes kaas, zomaar twee type producten die je ook kunt aanbieden aan gasten om mee te nemen. Heb je veel bezoek van horecagasten die met de fiets komen? Dan kun je hier ook nog foodbars aan toevoegen. Ga slim om met het creëren van nieuwe aankoopmomenten.
Ben je op zoek naar tips specifiek voor jouw zaak. Neem dan gerust contact op met jouw contactpersoon.

 

Grootverpakkingen aanbieden 

Om het aantal contactmomenten per tafel omlaag te brengen is het werken met grootverpakkingen een oplossing. Log in om het assortiment sharing bottles te bekijken. 

 

De belangenorganisatie van brouwers denkt na over verantwoorde manieren waarop de horeca weer open kan. Hierover zullen wij informatie blijven delen.